Ten serwis używa cookies w celu realizacji usług.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
  

Metodyka i scenariusze szkoleń z ManaGame.pl

mana LOGOx3 31

Czym jest ManaGame.pl

ManaGame.pl to ekonomiczna gra decyzyjna on – line.


W ramach gry uczestnik staję się właścicielem przedsiębiorstwa działającego w branży spożywczej (Młyna). Jego zadaniem jest opracowanie strategii rozwoju i cykliczne podejmowanie szeregu decyzji związanych z zarządzaniem firmą. W gestii gracza pozostają między innymi kluczowe rozstrzygnięcia w następujących obszarach:

MŁYN-podglad-brick

  • analizy sytuacji rynkowej z uwzględnieniem konkurencji,
  • infrastruktury i technologii,
  • wielkości produkcji i sprzedaży,
  • polityki kadrowej i zarządzania personelem,
  • strategii cenowej,
  • jakości produktu,
  • marketingu,
  • zarządzania finansami, w tym inwestowania oszczędności.

Rywalizacja odbywa się w na rynku, który doskonale odwzorowuje rzeczywiste procesy gospodarcze i biznesowe. Na jego kształt wpływ mają zarówno decyzje uczestników jak i zdarzenia losowe.

piekarniaZadaniem uczestników jest rozwój przedsiębiorstwa, generowanie jak największych przychodów, efektywne zarządzanie finansami i pokonanie konkurencji.

Gra jest narzędziem on-line dostępnym za pomocą przeglądarki internetowej. Dedykowana jest ona zarówno na komputery PC jak i na urządzenia mobilne.

Posiada różne poziomy trudności, dzięki czemu może być wykorzystywana do nauki na poziomie szkolnym, na uczelniach oraz podczas prowadzenia szkoleń.

 

ManaGame.pl jest praktycznym narzędziem dydaktycznym wykorzystującym nowoczesne technologie. 

Dlaczego warto szkolić z ManaGame.pl

 

Korzyści dla uczestników szkoleń oraz trenerów:

 

  • Praktyczny trening zarządzania przedsiębiorstwem na wirtualnym rynku;
  • Spojrzenie na cały system funkcjonowania firmy z tzw. „helicopter view”, powiązania między działalnością poszczególnych departamentów, a finalnymi wynikami firm;
  • Rozwój umiejętności: planowania strategicznego, podejmowania decyzji w średnim i długim okresie, myślenia analitycznego;
  • Rywalizacja z innymi uczestnikami gry;
  • Zdobycie doświadczenia w podejmowaniu kompleksowych decyzji menedżerskich;
  • Poprawę współpracy w zespole, rozwój umiejętności miękkich, integrację, teambuilding.
  • Wykorzystanie podczas szkoleń nowoczesnych technologii
  • Możliwość oceny efektywności szkolenia na podstawie wyników z gry
  • Zwiększenie atrakcyjności oferowanych szkoleń

 

Jak skutecznie pracować z ManaGame.pl

 

ManaGame.pl to narzędzie dydaktyczne zwiększające efektywność i atrakcyjność zajęć. Podstawowym zadaniem aplikacji jest umożliwienie trenerowi przełożenia wykładanej przez niego teorii na praktykę. Pokazanie jak omawiane zagadnienia oddziaływują w rzeczywistości.

ManaGame.pl pozwala również na pracę za pomocą eksperymentu. Metoda ta polega na tym, że uczestnicy szkolenia najpierw podejmują decyzje na podstawie ich obecnej wiedzy i intuicji a potem są one omawiane przy równoczesnym moderowaniu dyskusją w sposób umożliwiający przedstawienie tematu zajęć.

 

Skuteczna praca z ManaGame.pl powinna opierać się na zainteresowaniu uczestników szkolenia aplikacją i „wciągnięciu” ich w grę. W tym celu zawiera ona moduł umożliwiający tworzenie własnego awatara oraz pozwala na tworzenie różnych rankingów. Rozwijanie postaci awatara możliwe jest poprzez zdobycie wirtualnej waluty „manek”, którą można zdobyć osiągając dobre wyniki w grze lub rozwiązując zadania dodatkowe.

 

Pracując z ManaGame.pl trener może tworzyć dowolną ilość rozgrywek.

 

Rozgrywki powinny dzielić się na testowe nastawione na przećwiczenie konkretnego tematu oraz na globalne (turniejowe) rozgrywane bez ingerencji trenera.

Bardzo istotnym elementem nauki z ManaGame.pl jest również baza zadań dodatkowych. Pozwalają one na sprawdzenie i utrwalenie zdobytej wiedzy. Stanowią też doskonałe uzupełnienie scenariusza gry.

 

 

Wprowadzenie do zajęć z wykorzystaniem ManaGame.pl

 Zajęcia z nową grupą uczestników powinny zawierać następujące elementy:

Omówienie zasad funkcjonowania aplikacji.

 

  • Przedstawienie czym jest ManaGame.pl
  • Omówienie sposobu logowania się do aplikacji
  • Przedstawienie zasad gry oraz jej możliwości zgodnie z instrukcją
  • Przekazanie uczestnikom szkoleń stworzonych dla nich loginów i haseł.

Jak wspomniano wcześniej, bardzo istotne jest by przedstawiać ManaGame.pl w taki sposób by zainteresować nią uczestników szkoleń. Należ podkreślić jej „grywalne” aspekty, takie jak możliwość tworzenia własnego awatara, zbieranie „manek” czyli wirtualnej waluty, a także aspekt rywalizacji i rankingowania wyników.

Zajęcia powinny odbyć się zgodnie z ideą nauka poprzez zabawę.

 

Techniki prowadzenia zajęć za pomocą ManaGame.pl

 

  1. Analiza zachowania uczestników szkoleń podczas rozgrywki testowej lub innej wcześniej przeprowadzonej rozgrywki. Powinna się ona opierać na wypowiedzi uczestnika, a trener powinien moderować dyskusją w taki sposób by uwzględnione aspekty omawiane  w danej chwili na szkoleniu.
  2. Wywołanie pomiędzy uczestnikami szkolenia interakcji np. poprzez podzielenie ich na zespoły, w których będą musieli określić swoje zadania, role i podległości. Metoda ta doskonale sprawdza się podczas ćwiczenia umiejętności miękkich.
  3. Omówienie przez trenera teorii, a później uruchomienie rozgrywki by uczestnicy mieli możliwość przetestowania zdobytej wiedzy w praktyce.
  4. Uruchomienie zadań dodatkowych stanowiących doskonałe uzupełnienie do scenariusza gry. Trener może skorzystać z gotowych zadań znajdujących się w aplikacji lub też stworzyć własne zadania. Mogą one mieć charakter testowy lub otwarty.

 

Przykładowe zagadnienia, które mogą być omawiane za pomocą ManaGame.pl

 

Aplikacja jest kompleksowym narzędziem do nauki szeroko rozumianej przedsiębiorczości. Może być wykorzystywana na szkoleniach stricte dotyczących prowadzenia firmy jak również na innych kursach o tematyce ekonomicznej czy też dotyczących zarządzania. Tak naprawdę sposób jej wykorzystania ogranicza jedynie wyobraźnia trenera. Poniżej prezentujemy przykładowe zagadnienia, które mogą być omawiane za pomocą ManaGame.pl:

 

  1. Zarządzanie firmą - od pomysłu poprzez inwestycję do zysku.
  2. Rynek popytowo – podażowy oraz czynniki go kształtujące.
  3. Omówienie cech jakimi charakteryzuje się osoba przedsiębiorcza w tym charakteru podejmowanych decyzji: rozważne, ryzykowne, oparte na analizie czy przypadkowe.
  4. Umiejętność pracy w zespole.
  5. Zarządzanie personelem
  6. Zarządzanie finansami w tym inwestowanie nadwyżek finansowych oraz pozyskiwanie źródeł finansowania inwestycji. Omówienie ryzyka inwestycji i jego zmniejszanie na przykład poprzez dywersyfikację lokowania kapitału.
  7. Wpływ Państwa na gospodarkę i procesy rynkowe.
  8. Inflacja
  9. Otoczenie, w którym działa przedsiębiorstwo
  10. Etapy realizacji projektu oraz postępowanie zgodnie z planem;
  11. Analizowanie wyników;
  12. Inwestowanie;
  13. Rozwój przedsiębiorstwa
  14. Omówienie funkcji i zasad reklamy

Wykorzystanie ManaGame.pl podczas spotkań integracyjnych

ManaGame.pl doskonale nadaje się do wykorzystania podczas integracji pracowników a także zespołów zadaniowych. Jest narzędziem, które właściwie użyte:

  1. powoduje nawiązywanie się pozytywnych interakcji w zespole,
  2. wywołuje zdrową rywalizację,
  3. rozwija szereg umiejętności związanych z zarządzaniem firmą
  4. jest świetną rozrywką dla wszystkich uczestników

Jest bardzo dużo sposobów jej wykorzystania. Może ona stanowić jeden z elementów spotkania integracyjnego lub jego temat przewodni. Rozgrywki można przeprowadzić między innymi w następujący sposób:

Rozgrywki indywidualne – każdy uczestnik gra osobno rywalizując z innymi. Mogą one mieć charakter:

-        Rozgrywki globalnej – w czasie spotkania przeprowadzana jest jedna gra z dużą ilością tur.

-        Rozgrywki turniejowe – składające się z kilku etapów (np. eliminacji, półfinałów i wielkiego finału.

 Rozgrywki zespołowe – uczestnicy dzielą się na zespoły, wybierają spośród siebie kapitana, który obsługuje komputer.

Jako osobny element mogą posłużyć również testy stworzone w bazie zadań dodatkowych. Przy właściwym dobraniu mini nagród za zwycięstwo lub „kar” za przegraną oraz właściwym określeniu czasu na odpowiedzi również stanowią one doskonałą rozrywkę. Testy mogą dotyczyć zarówno branży firmy, która jest naszym klientem jak i każdej innej dziedziny.

Wykorzystanie ManaGame.pl podczas Assessment center i rekrutacji

 

Funkcjonalności ManaGame.pl sprawiają, iż jest to również doskonałe narzędzie wspomagające przeprowadzenie Assessment center oraz procesu rekrutacji. Dzięki jej zastosowaniu można równocześnie weryfikować zarówno wiedzę jak i umiejętności i postawy kandydatów. Fakt, iż jest to program komputerowy pozwala na obiektywną ocenę zachowań i ich sprawiedliwe porównanie. Za pomocą ManaGame.pl można ocenić między innymi następujące elementy:

 

  1. Wiedzę na temat zasad panujących na rynku
  2. Umiejętność podejmowania decyzji
  3. Sposób podejmowania decyzji (rozważne, ryzykowne, oparte na analizie czy przypadkowe)
  4. Umiejętność pracy w zespole,
  5. Umiejętność analizowania dokumentów
  6. Umiejętność planowania
  7. Konsekwentność

Funkcjonalności związane z zadaniami dodatkowymi mogą być stosowane jako narzędzie do tworzenia różnego rodzaju testów. Dużą zaletą jest fakt, że mogą one być przeprowadzane na odległość.

Jak grać w ManaGame.pl

jak grac

Logowanie

Logowanie się do gry odbywa się na stronie http://beta.managame.pl/.Do zalogowania się na konto uczestnika szkolenia należy użyć loginu i hasła podanego przez trenera.

logowanie

Rozpoczęcie rozgrywki lub rozwiązanie zadania

Uczestnik po zalogowaniu się na swoje konto wybiera rozgrywkę wskazaną przez trenera. Może również wykonać przydzielone mu zadanie.

rozgrywka zadanie

Nawigacja w grze

Po przejściu do rozgrywki pojawia się panel główny uczestnika pozwalający na prowadzenie rozgrywki. Do dyspozycji gracza pozostają menu boczne, górny pasek informacyjny oraz przede wszystkim dwa niezależne okna umożliwiające nawigację po widokach niezbędnych do podejmowania decyzji związanych z zarządzaniem firmą (na urządzeniach mobilnych oraz ekranach o niższej rozdzielczości widoczne jest jedno okno). Wybór konkretnych okien odbywa się za pomocą listy rozwijanej.

nawigacja

 

Personalizacja gry

Uczestnik może dodać nazwę i opis prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa. Ekran ten zawiera również podstawowe informacje na temat firmy oraz umożliwia wybrania typu opodatkowania

nazwa firmy

Inwestycja w infrastrukturę

Na początek każdy uczestnik musi zakupić dwa podstawowe obiekty: Młyn – który jest podstawą działalności firmy oraz Silos – niezbędny do przechowywania zakupionego ziarna. Służy do tego przycisk „Dodaj obiekt”. Bardzo istotne jest to, że do obsługi każdego obiektu niezbędny jest pracownik, w związku z tym w przypadku braku odpowiedniej ilości kadry aplikacja przypomni nam o konieczności zatrudnienia pracownika. W przypadku niektórych obiektów ich efektywność uzależniona jest od ilości pracowników.

Obiekty podzielone są na trzy kategorie: Produkcja, Magazynowanie i Energia 

kup obiekt1

 

W kategorii Produkcja można zakupić obiekty, które wykorzystywane są do tworzenia mąki, surowców lub innych produktów a także podnoszenia ich jakości.

 

Jak widać na rysunku niektóre obiekty posiadają różne poziomy. Im wyższy tym dane urządzenie jest bardziej efektywne ale również droższe.

 

 

 

kup obiekt2

 

 

 

W kategorii Magazynowanie można zakupić obiekty, w których przechowywana jest wyprodukowana mąka i ziarno służące do jej produkcji, a także samochód służący do transportu 

 

 

 

  

kup obiekt3

 

 

W kategorii Energia można zakupić koło wodne i wiatrak – obiekty służące do produkcji energii. Dzięki tym urządzeniom gracz może obniżać koszty związane z energią dbając równocześnie o środowisko

 

 

 

 

  

 kup obiekt4

  

 

 

Po wybraniu obiektu pojawia się karta umożliwiająca jego zakup. Znajdują się na niej podstawowe informacje o danym urządzeniu oraz jego cena. Aby zakupić obiekt należy użyć przycisku „Kup”

 

 

 

 

 

 

 

Zarządzanie personelem

Po zakupie obiektów pojawiają się one na mapie. Włączając możliwość edycji możemy dowolnie je przesuwać. W oknie po lewej stronie widoczny jest ekran do zarządzania personelem. Umożliwia on regulowanie pensji, a także zatrudnianie bądź zwalnianie pracowników. Kadra została  podzielona na pracowników zarządu oraz produkcyjnych. Określony został również koszt rekrutacji.

personel

Zakup surowców, ustalenie wielkości produkcji i cen

Po zakupieniu obiektów gracz musi podjąć decyzję dotyczącą zakupu zboża, jego ilości i jakości. Odbywa się to w oknie „Dostawcy” (okno po lewej stronie). Następnie, w widoku „Cennik” uczestnik podejmuję decyzję jaką mąkę będzie produkował, jak dużo będzie jej produkował (uwzględniając możliwości posiadanej infrastruktury) oraz w określa cenę po jakiej będzie ją sprzedawał. Uczestnik ma również możliwość określenia planowanej wielkości sprzedaży mąki, co pozwala na przeprowadzenie wiarygodnej symulacji efektywności podjętych decyzji

dostawcy cennik

Marketing i sektor bankowy

Uczestnik ma możliwość kształtowania wielkości sprzedaży oraz wielkości popytu poprzez działania marketingowe polegające na zakupie reklamy (okno po prawej stronie). Do wyboru ma 5 rodzajów tego typu narzędzi.

W grze uwzględniony został również sektor bankowy. Gracz może umieszczać nadwyżki pieniężne na lokatach lub zaciągać kredyty.

marketing bank

Analiza i ocena efektywności podjętych decyzji

Do dyspozycji Uczestnika pozostają również okna „Rachunek zysków i strat” oraz „Cashflow”. Są to widoki informacyjne pozwalające na analizę oraz ocenę efektywności podjętych decyzji zarówno w poprzednich turach jak i w aktualnej rundzie.

rzis cf

Cofnięcie podjętych decyzji

 

Istnieje również możliwość włączenia mapy tekstowej. Widok ten pozwala na cofnięcie decyzji o zakupie danego obiektu podjętej w aktualnie trwającej turze.

Należy podkreślić, że wszystkie podjęte decyzje w niezakończonej turze można anulować bądź zmienić (zasada ta nie dotyczy zakupu badań rynkowych).

cofniecie decyzji

Rankig - stan rozgrywki

Uczestnik ma możliwość zweryfikowania swoich wyników w stosunku do innych graczy za pomocą przycisku „Zobacz aktualny stan rozgrywki”. Ranking liczony jest za pomocą zmodyfikowanego wskaźnika Wilcoxa.

ranking 

Zakończenie tury

Po podjęciu wszystkich decyzji Uczestnik klika w przycisk „Zakończ turę”. Następnie turę kończy nauczyciel. Po zakończeniu tury przez nauczyciela rozpoczyna się kolejna runda.

koniec tury

 

Jak uczyć za pomocą ManaGame.pl

fb-3

 

Logowanie

Logowanie się do gry odbywa się na stronie http://beta.managame.pl/. Do zalogowania się na konto trenera (nazwane kontem nauczyciela) należy użyć loginu i hasła podanych przez dyrektora szkoły.

logowanie

Funkcjonalności konta nauczyciela

Konto trenera stanowi panel administracyjny do ustawiania parametrów rozgrywek, zarządzania nimi oraz przypisywania ich poszczególnym klasom i uczniom. Osoba prowadząca zajęcia ma do dyspozycji funkcjonalności przypisane do dwóch zakładek „Klasy” i „Zadania dodatkowe” widocznych w lewym menu.

funkcjonalnosci

Tworzenie kont uczniów

Aby stworzyć konto uczestnika należy kliknąć przycisk dodaj ucznia, wprowadzić jego imię i nazwisko oraz przydzielić go do danej klasy.

dodaj ucznia

Utworzone konta uczestników trener może zweryfikować używając przycisku „Liczba uczniów”

weryfikacja kont uczniow

Trener ma również możliwość sprawdzenia loginów i kodów jakie system przypisał poszczególnym uczestnikom. Można również wprowadzone dane wyeksportować do pliku (otwieranego w programie Excel). Z tego poziomu trener może również usuwać i edytować konta uczestników.

spis uczniow

Tworzenie rozgrywki

trener ma możliwość tworzenia rozgrywek o różnych parametrach oraz przypisywania do nich wybranych uczestników. W celu stworzenia nowej rozgrywki nalezy użyć przycisku "Dodaj rozgrywkę"

dodaj rozgrywke

Następnie Trener wprowadza kolejno:

dodaj rozgrywke2

- nazwę rozgrywki

- podstawę programową – w wersji beta aplikacji, w miejscu tym wybiera się stopień złożoności gry.

- schemat rozgrywki – są to gotowe schematy rozgrywek różniące się od siebie parametrami wykorzystanymi w grze.

 

 

 

 

 

 

dodaj rozgrywke3

- Czy rozgrywka odbywa się na rynku wspólnym czy izolowanym?

- Czy w czasie rozgrywki chce zarządzać pojawianiem się zdarzeń losowych

- Model banku – prosty lub złożony

- Czy uczestnicy będą grać indywidualnie czy w zespołach

 

 

 

 

dodaj rozgrywke4

 

Ostatnim etapem definiowania rozgrywki jest przypisanie uczestników, którzy wezmą w niej udział 

 

 

 

 

 

Zarządzanie rozgrywką

Po utworzeniu rozgrywek wyświetlają się one na liście rozwijanej i są przypisane do konkretnej klasy. Przycisk „Przejdź” służy do zarządzania rozgrywką podczas jej trwania.

dodaj rozgrywke

Po jego naciśnięciu trenerl ma do dyspozycji widok z czterema zakładkami:

Zakładka zarządzanie służy do modyfikacji parametrów rozgrywki w tym wielkości popytu.

zarzadzanie rozgrywka2

Zakładka zdarzenia losowe służy do aktywacji dodatkowych elementów wpływających na rozgrywkę

zarzadzanie rozgrywka3

W zakładce wyniki uczestników nauczyciel może zweryfikować osiągnięcia uczniów

zarzadzanie rozgrywka4

 W zakładce Uczestnicy nauczyciel weryfikuje czy wszyscy uczniowie zakończyli turę

zarzadzanie rozgrywka5

Trener decyduje również o zakończeniu tury i przejściu do następnej oraz o definitywnym zakończeniu całej rozgrywki.

zarzadzanie rozgrywka6

 

Tworzenie zadań dodatkowych

Zakładka „Zadania dodatkowe” służy do zarządzania zadaniami dodatkowymi. Po jej otwarciu trener przechodzi do widoku „Zadania domowe” gdzie wyświetla się lista zadań, które może przydzielać poszczególnym uczniom.

zadania dodatkowe

 Widok Aktywne służy do dodawania nowych zadań, które uczestnik może wykonywać na zajęciach lub w domu.

zadania dodatkowe2

 

 

Jak założyć konto szkoły i zarządzać aplikacją ManaGame.pl

 administracja ebook

 

Rejestracja szkoły oraz konta "Reprezentanta szkoły"

Rejestracja szkoły (firmy szkoleniowej) oraz konta Reprezentanta szkoły (firmy) - osoby decyzyjnej np. Prezesa - odbywa się na stronie http://beta.managame.pl/. Należy kliknąć w przycisk „REJESTRACJA SZKOŁY”

rejestracja szkoly1

Następnie należy wypełnić dane szkoły (firmy) oraz dyrektora lub innej osoby reprezentującej szkołę, firmę(rejestrującą ją w systemie). Hasło musi zawierać minimum 6 znaków (w tym dużą literę, cyfrę oraz znak specjalny). Oraz kliknąć „ZAŁÓŻ KONTO”.

rejestracja szkoly2

Konto "Reprezentanta szkoły"

Logowanie się do gry odbywa się na stronie http://beta.managame.pl/. Do zalogowania się na konto Reprezentanta szkoły (firmy) należy użyć loginu i hasła podanych podczas rejestracji szkoły (firmy).

konto reprezentanta1

Konto Reprezentanta szkoły stanowi panel administracyjny umożliwiający zarządzanie grupami i kontami trenerów. Z tego poziomu osoba decyzyjna będzie mogła również składać zamówienie na zakup pakietów kont dostępu.

Reprezentant szkoły ma do dyspozycji funkcjonalności przypisane do trzech zakładek: „Szkoła”, „Rozliczenia (faktury)” i „Projekty”, które są widoczne w lewym menu.

konto reprezentanta2

Tworzenie konta nauczyciela

Reprezentant szkoły może tworzyć konta trenerów. W tym celu należy użyć przycisku "Dodaj nauczyciela" i wprowadzić dane wybranej osoby.

dodaj nauczyciela

Trener będzie mógł tworzyć konta uczestników i definiować rozgrywki – szczegóły w rozdziale "Jak uczyć za pomocą ManaGame.pl"

Tworzenie klas

Reprezentant szkoły może tworzyć klasy. W tym celu należy użyć przycisku "Dodaj klasę" i wprowadzić dane.

dodaj klase

Bardzo istotne jest przypisanie właściwego trenera. Ponieważ na swoim koncie będzie on widział jedynie przydzielone mu klasy. Oczywiście istniej możliwość określenia zastępstw.

Istnieje możliwość edycji oraz usunięcia zarówno konta trenera jak i grupy.

Zamawianie pakietów kont, rozliczenia, faktury

Zarządzanie kontami użytkowników, zamawiania pakietów z kontami dostępu z możliwoscią wygenerowania faktury oraz dokonywania płatności odbywa się w zakładce "Rozliczenia"

rozliczenia

 

Zamawianie pakietów kont, rozliczenia, faktury

Zakładka „Projekty” służy do zarządzania projektami uczestników. Funkcjonalność ta pozwala m.in. na zbieranie funduszy na przedsięwzięcia, pomysły i projekty, które będą realizowane pod nadzorem trenera.

projekty

Życzymy miłej i owocnej pracy z ManaGame.pl

mana LOGOx3 31

Nasze motto: Nauka, Przedsiębiorczość, Zabawa